Reptes i oportunitats per millorar-ne la grandària
1. Introducció
2. Teixit empresarial, productivitat i ocupació
3. Competitivitat i internacionalització
4. Innovació i creixement empresarial
5. Fons europeus i reptes de futur
6. La Farga, tecnologia i valor diferencial
7. Fluidra, innovació i internacionalització
8. Europastry, una companyia multilocal
9. Celsa Group, sostenibilitat i economia circular
1. Introducció
L’economia catalana es fonamenta en un teixit empresarial format majoritàriament de petites i mitjanes empreses, el pes de les quals representa més del 60 % del PIB i cap al 70 % de l’ocupació.
En comparació amb les economies europees més competitives, la poca grandària de l’empresa catalana en redueix significativament la capacitat inversora i de finançament, el potencial d’internacionalització, la productivitat i l’aprofitament de les economies d’escala.
La comunitat acadèmica coincideix a assenyalar que com més grossa és una empresa, la productivitat i la rendibilitat, un factor clau per impulsar-ne el creixement, augmenten.
Hi ha l’opinió, sostinguda àmpliament, que l’economia catalana es basa en un teixit d’empreses massa petites, la qual cosa redueix les possibilitats econòmiques de les companyies mateixes i del conjunt de l’economia.
L’empresa catalana ha d’afrontar els anys vinents el desafiament de créixer en dimensions. El present document aplega les principals conclusions d’un cicle de conferències dedicat a aquesta temàtica, celebrat al Cercle d’Economia entre l’octubre i el desembre del 2021.
El Cercle d’Economia, amb ACG Barcelona i el patrocini de BBVA, han dut a terme un cicle de conferències per provar d’ajudar al creixement empresarial, sostenible i inclusiu, del teixit industrial català. A continuació resumirem les idees principals d’aquestes conferències.
El cicle es va compondre de quatre sessions, en les quals van participar els ponents següents:
Primera sessió. 13 d’octubre de 2021
“Polítiques i estratègies per a un creixement sostenible i inclusiu”
Amb la participació de Joan Piera, director regional de Banca d’Empreses i Corporacions de BBVA Catalunya, Rafael Doménech, responsable d’anàlisi economic de BBVA Research, Inka Guixà, directora general de La Farga, Javier Pérez Farguell, president d’ACG Barcelona i Jaume Guardiola, membre de la Junta Directiva del Cercle d’Economia.
Segona sessió. 3 de novembre de 2021
“La innovació com a impulsora del creixement empresarial”
Amb la participació de Joan Piera, director regional de Banca d’Empreses i Corporacions de BBVA Catalunya, Sandra Sieber, professora ordinària a IESE Business School, Eloi Planes, president executiu de Fluidra i Eduardo Conde, soci a Seeliger y Conde i membre de la Junta Directiva d’ACG Barcelona.
Tercera sessió. 17 de novembre de 2021
“Estratègies de creixement i internacionalització de les empreses”
Amb la participació de José Ballester, director territorial de BBVA a Catalunya, Carolina Villegas, professora a ESADE, Jordi Gallés, president del Grup Europastry, i Ramón Galcerán, president de Grant Thornton.
Quarta sessió. 17 de desembre de 2021
“Creixement orgànic i inorgànic: opcions per fer més grossa l’empresa”
Amb la participació de Joan Piera, director regional de Banca d’Empreses i Corporacions de BBVA Catalunya, Francesc Rubiralta, CEO i president de CELSA Group, Oriol Aspachs, director d’Economia Espanyola a Caixabank Research i Anna Gener, membre de la Junta Directiva d’ACG Barcelona.