
El president de la Junta d’Andalusia, Juanma Moreno, va presentar aquest divendres al Cercle d’Economia el seu llibre "Manual de convivencia. La via andaluza", en un acte conduït per la periodista Dayana García. L’obra combina memòries personals amb reflexió política i aborda el procés de transformació que ha viscut Andalusia en els últims anys.
La presidenta del Cercle d’Economia, Teresa Garcia-Milà, va donar la benvinguda als assistents destacant “la importància de la convivència com a valor central de la vida pública”. Va recordar que el Cercle va néixer per promoure el diàleg serè i l’anàlisi rigorós com a pilars del progrés econòmic i social, i va assenyalar que “el llibre de Moreno convida a repensar la manera com ens relacionem en política i societat”. García-Milà va subratllar que, a través de les seves experiències i reflexions, Moreno transmet un missatge de respecte, cordialitat i moderació, que transcendeix les ideologies i reforça la responsabilitat compartida de mantenir un marc de convivència sòlid en tots els àmbits de la vida pública.
Durant la presentació, Juanma Moreno va aprofundir en els principis de l’anomenada “via andalusa”, basada en la serenitat, el respecte cap a qui pensa diferent i la recerca d’un model de gestió orientat a l’interès general del ciutadà. Moreno va advertir que la política nacional actual “li sobra crispació i li falta tolerància”, i va subratllar que acceptar quan un adversari et convenç no és feblesa, sinó l’essència de la convivència democràtica.

El president andalús també es va referir a la política nacional, destacant que Alberto Núñez Feijóo aportaria “seny, racionalitat i serenitat” com a president, i va expressar la seva admiració per persones coherents de diferents ideologies, com Pepe Múgica o Julio Anguita, assenyalant que “la coherència mereix respecte encara que no comparteixis les seves idees”.
En relació amb Catalunya, Moreno va assenyalar que la relació entre Andalusia i Catalunya ha millorat significativament. Va reivindicar el respecte i la pluralitat i va destacar la importància del mestissatge cultural i econòmic entre ambdues regions. Va recordar que molts andalusos han contribuït a la fortalesa de Catalunya, i que mantenir vius els vincles és una obligació compartida. Moreno va relatar també les seves arrels familiars: fill d’immigrants andalusos a Catalunya, va explicar com el seu pare va treballar a Hispano Olivetti i Seat, i com va aprendre català.
En la seva intervenció, el president de la Junta d’Andalusia, del PP, va expressar un “punt de simpatia” cap al president de la Generalitat, Salvador Illa, destacant el “respecte institucional” i subratllant que, tot i que tenen models diferents de societat, la relació s’ha tornat cordial i constructiva. Va aclarir en to distès que “si visqués a Catalunya, no votaria Illa sinó el PP”.
Moreno també va abordar la recent crisi dels cribats de càncer de mama, afirmant haver perdut 6 punts de suport electoral i assenyalant que Andalusia va ser “injustament tractada” durant aquest procés, en referència a la cobertura mediàtica i la gestió de la pandèmia. “Ara mateix no tenim garantida la majoria absoluta”, va afirmar Moreno, encara que alhora va indicar que “estem a prop” i es va declarar “optimista” davant el repte de renovar la majoria absoluta que ara mateix té al Parlament d’Andalusia. “Quan arribi el moment electoral, el vot útil funcionarà” i va assenyalar Vox com “l’adversari més complex perquè ens pot trencar la majoria”.